EMOCIONS I SENTIMENTS

SENTIMENTS I EMOCIONS


INTRODUCCIÓ


Comencem a treballar les emocions i els sentiments. Per això diferenciarem entre emoció i sentiment:

Emocions: són reaccions biològiques davant d'estímuls externs. Són inconscients, curtes i intenses. Prèvies al sentiment.

Sentiments: són reaccions o percepcions mentals davant d'aquests mateixos estímuls. No hi ha sentiments sense les emocions, ja que ells representen la presa de consciència i representació d'aquestes emocions. Són conscients, més duradors i complexes i menys intenses.

A l'hora de nomenar-les i treballar-les, atendrem aquesta doble definició, com a resposta immediata icom estat més durador. És a dir, l'alegria com a emoció es converteix en sentiment d'alegria en el moment que en prenem consciència i la interpretem. Una mateixa emoció pot generar un sentiment o més.

A l'hora de treballar-los pots fer-ho de dues maneres:

-Com a activitat fora d'un taller de teatre. Els consideres importants i ho treballes a classe un cop a la setmana però no formen part del projecte de teatre.

- O bé integrat en un taller de teatre, on cada sessió comença treballant un sentiment, i on, sessió, després de sessió es van desenvolupant cadascuna de les parts, és a dir, una setmana et centres en l'expressió del cos i cara, en una altra aprofundiment sobre les situacions i una última escenifiques en petit i gran grup situacions on aquest sentiment és protagonista. Si decideixes treballar-ho així, dins d'una sessió de teatre, no ocuparia més de 10 minuts d'aquesta sessió, abans de passar a un altre tipus d'activitat teatral.

Mostra un esquema base de com treballaré tots els sentiments i emocions, a partir d'ara. Partim d'un triple eix: per una banda com la meva cara i el meu cos ho expressa, amb aquells gestos i moviments característics, per l'altra, comentem quan ens sentim així, i si el sentiment és negtiu, com ho podem gestionar. Finalment, ens endinsem en l'escenificació i la dramatització de diverses situacions, on aquest sentiment destaca.

Acabo recomanant un vídeo de teatre, d'aquest mateix bloc, on aquest sentiment és molt present. Per això només has d'anar a obres de teatre i posar l'entrada d'aquesta obra.


Els sentiments i emocions a treballar a cada nivell poden ser:

3 ANYS: alegria/tristesa, por, enuig, sorpresa, fàstic, amor/odi.

4 ANYS: Repasses els anteriors. Pots afegir: il·lusió/desil·lusió, terror/valentia, ira/ calma, la vergonya, egoisme/generositat.

5 ANYS: la gelosia, admiració/ menyspreu; frustració,tolerància/intolerància; l'enveja.

Un sentiment que és molt adequat treballar és la frsutració. Es pot fer des de qualsevol nivell i és molt recomanable per al desenvolupament.








QUINA SORPRESA! LA SORPRESA

En aquesta ocasió treballarem una emoció molt coneguda: la sorpresa.

La sorpresa: és una emoció que causa sorpresa davant d'un succés Aquesta pot ser: agradable o desagradable. La primera passa quan una cosa inesperada ens succeeix omplint-nos d'alegria, per contra, si és desagradable, ens pot omplir de tristesa. Atreveix-te a conèixer-la. Comencem.


1.LA MEVA CARA I EL MEU COS S'EXPRESSEN.

- Hem rebut un regal. Fem cara de sorpresa. Segur que ho sabeu fer molt bé. Boca oberta, celles arquejades, ulls molt oberts, gairebé no respireu de l'emoció. Les vostres mans s'aixequen, giren nervioses, com ho esteu vosaltres. És una sorpresa agradable.

-He agafat la meva joguina i estava trencat. Fem cara trista. No entenem què ha passat. Tinc ganes de plorar. El meu cos està decaigut, el meu cap baixa i no tinc ganes de res. És una sorpresa desagradable.

-Direm aquestes frases amb molta alegria, que és com es diuen, quan la sorpresa és agradable: Quina sorpresa! Vaja, que bonic que és! No m'ho esperava! Quina nerviosa/o estic! Guau, com mola! És fantàstic! Tinc ganes de saltar per l'emoció!

-Ara direm les frases següents amb tristesa: Perquè m'ha de passar això a mi! No és just! Era la meva joguina favorita! I què faré jo ara? És el pitjor dia de la meva vida!

2.COMENTEM:

Comentem situacions on la sorpresa és present. Us donem pautes per gestionar una sorpresa desagradable.

3.ESCENIFICAM I DRAMATITZEM

Escenificarem les situacions següents. Són d'expressió lliure, és a dir, cada nen i nena, segons el caràcter, les farà de manera diferent:

-Rebo un regal.

-La meva joguina s'ha trencat.

-Em conviden a un aniversari.

-Rebo la visita dels meus avis.

-Cancel·len un viatge a la platja.

- Finalment, us recomano, l'obra de teatre del meu bloc, “Un Gira-sol al meu jardí”, on un Gira-sol apareix per sorpresa en un exclusiu jardí de roses vermelles. Poseu-vos a la secció d'obres de teatre i poseu al cercador DISCRIMINACIÓ. Us sortirà aquesta entrada.


ALEGRIA

EM SENT MOLT FELIÇ: L'ALEGRIA.

Hola! Comencem amb l'emoció més bàsica: l'alegria.

L'alegria és una emoció o sentiment que experimentem quan un succés favorable ens produeix goig i felicitat. S'expressa amb els nostres ulls, llavis, i el nostre somriure.

1.LA MEVA CARA I COS S'EXPRESSA:

Ens hi centrem i la treballarem més a fons.

Objectiu: Identificar la joia i expressar-la amb tot el cos.

-Fem cara d'alegria, riem a riallades, ens movem per tota la casa fent salts, rient perquè som molt feliços.

-Diem frases amb to alegre: M'encanta el parc! Aniré al cinema! Venen els meus avis!,

2. COMENTEM:

Identifiquem i comentem situacions que ens fan feliços.

3.ESCENIFICO I DRAMATIZ.

-Veiem el vídeo de l?audició de Vivaldi, la primavera, Allegro. Per això punxo al següent enllaç: https://youtu.be/l4Ad6pZ8vEQ.

-Tornam a veure el vídeo, imitant els personatges que apareixen.

-Una altra variant pot ser d'expressió lliure. Escoltem el vídeo i ens trobem en un camp ple de flors. Les agafem, ens movem pel camp amb alegria, gaudint de les papallones que ens trobem, del sol, dels arbres, de l'aigua que corre al riu i busquem la vida que amaga el camp.

-Avui us animo a veure l'obra de teatre del meu bloc “Cel busca casa”. Poso l'enllaç elteatroeninfantil.es i al cercador hi poso la Natura. Et sortiran diferents entrades, com ara el nom de l'obra.

Us deixo el meu correu electrònic mteresa.moreno@educa.madrid.org.

Per si teniu dubtes.



ENUIG

¡¡ESTIC MOLT ENFADAT! L'ENFAUT.

L'enuig és una emoció o sentiment que es dóna en una persona davant d'una situació en què es produeix un resultat negatiu en contra dels seus interessos.

1.LA MEVA CARA I COS S'EXPRESSEN.

-Poso cara d'enuig. Celles arquejades, prement les dents, punys tancats i tensos. Respiració agitada. Mireu-vos al mirall. Segur que heu posat aquesta cara més d'una vegada.

-Va dir les frases següents molt enfadat/da: No vull això! Deixa'm en pau! Tu en tens la culpa! No facis això! Dóna-m'ho!

-Em moc per classe fent trepitjades fortes, maltractant els objectes, fent un cop de porta (petit, no trencarem la porta). No parlo amb ningú amb qui m'encreui de classe.

2. COMENTEM:

Identifiquem situacions que ens enfaden. Busquem solucions: respirar profundament, cridar, donar dues puntades de peu a l'aire, etc...

3.ESCENIFIC I DRAMATITZ

Escenificaré diferents escenes. Què diries? Com et comportaries? Tireu-li imaginació.

-M'han tret una joguina.

-He perdut el futbol o un altre esport.

-No trobo la meva joguina favorita.

El sentiment d'enuig és passatger. Dramatitzarem com es pot anar a través de la següent audició. Es tracta de l'obertura de Guillem Tell, de Rossini. Suggereix, en escoltar-la una carrera de cavalls a galop. Després de fer-la segur que l'enuig ja no hi és. Aquest és lenllaç: https://youtu.be/EnnU-ptbFEA

-No oblideu visitar la secció d'obres de teatre. Aquesta setmana us recomano “Les fades dels set colors”. Per això, anar a la secció obres de teatre i posar com a entrada FADAS.


ASCO



AH, QUIN FÀS!

EL FÀSTIC.


En aquesta ocasió treballarem el fàstic.

El fàstic és una emoció o sentiment negativa de desagrat cap a alguna cosa o algú, que ens produeix repulsió i rebuig. Un exemple clar es manifesta amb els aliments.

1.LA MEVA CARA I COS S'EXPRESSEN.

-Poso cara desagradable. Celles frunzides, el nas s'arruga, els llavis superiors s'eleven, boca oberta, llengua cap a fora. Mou la mà cap avall. Mireu-vos al mirall. Segur que heu posat aquesta cara més d'una vegada.

-Va dir les frases següents amb cara de fàstic: Quin fàstic! ,No m'agrada!, Puag!,

¡¡Que dolenta està! És horrorós!

-Em moc per classe donant

2.COMENTEM:

Comentem situacions que ens produeixen fàstic. Donem pautes per superar-ho.


3.ESCENIFIC I DRAMATITZ

Escenificaré diferents escenes. Què diries? Com et comportaries? Tireu-li imaginació.

-Em posen un àpat que no m'agrada.

-Olor nauseabund.

-Tocar barreja enganxosa.

El sentiment de fàstic està molt associat, en aquestes edats amb els menjars, sobretot. Treballarem a través de la següent escenificació:

Caminem per la classe, ens van anomenant diferents plats de menjar, en anomenar-los sinó ens agraden posem cara de fàstic. Després anem

a escenificar que juguem amb fang enganxós, amb una massa pudent. Fem una passejada i olorem una olor fastigosa ens envaeix.









TRISTESA

"UNA PENA MOLT GRAN"

LA TRISTESA. La tristesa és una emoció o sentiment que ens produeix una reacció davant d'una pèrdua o reacció adversa.

1 .LA MEVA CARA I EL MEU COS S'EXPRESSEN.

Aquesta setmana treballarem la tristesa.

-Fem cara de tristesa, balbucegem, plorem una mica, ens traiem les llàgrimes amb la mà, plorem, plorem molt fort. Marxem a la paret i donem amb els punys a la paret mentre plorem.

-Diem frases amb molta pena: ¡S'ha trencat! No hi vull anar! Estic molt trist! Se m'ha perdut! Mami no trobo el meu peluix! Etc.

2.COMENTEM:

Identifiquem i comentem situacions que la provoquen. Aprenem mitjans per gestionar-la:

-Una abraçada, un petó, una carícia.

-Plorar per desfogar-se.

-Parlar de la pena que sents.


3. ESCENIFIC I DRAMATIS.

-Ens desplacem amb pena, sospirant per la nostra joguina trencada. Intentem arreglar-ho. Però no es pot fer. Ens tombem tristos al sofà esperem que la pena se'ns passi. Al final una abraçada i petó ens serveix de consol i la pena comença a desaparèixer.

-Escoltarem el fragment de la tempesta, pertanyent a la sisena simfonia de Beethoven. En ella s'acosta una tempesta i nosaltres i jugarem a ser arbres que no poden impedir ser sacsejats una vegada i una altra pel vent i la pluja. Però, igual que la pena, la tempesta s'allunya, i surt el sol i la joia i la pau es recobra al bosc. Sabeu fer-ho perquè ho heu fet ja amb mi! Gaudiu.

Enllaç: https://youtu.be/DLbO-Aos9os

-I si voleu més teatre ficar-vos a l'apartat d'obres de teatre i veure l'obra “El meu arbre casa meva”, on un arbre molt diferent dels altres es converteix en una casa molt especial per als habitants del bosc. Ficar en obres de teatre i al cercador posar l'entrada NATURA. Us en sortirà l'obra.



AMOR

QUANT ET VULL!L'AMOR.

Treballarem l´amor. L'amor com a emoció ens produeix felicitat i benestar davant d'un agradable estímul. Com a sentiment, és un dels sentiments més importants en l'ésser humà, que ens dóna equilibri i permet integrar-nos a la societat, de manera adequada. Comencem.

1.LA MEVA CARA I EL MEU COS S'EXPRESSEN.

-Expresarem l'amor a la nostra cara ia tot el nostre cos. Ens sentim feliços, amb ganes d'abraçar tothom, de fer petons. Abraço a les meves companyes/os de classe, els dono petons, abraço a la meva joguina, els endoll, els dono la mà.

-Diré aquestes frases amb molt d'afecte: T'estimo! Vals molt! Tinc la millor família del món! Quant t'estimo! Vull fer-te una abraçada! Et menjaré a petons!

2. COMENTEM:

Identifiquem situacions on veiem l'amor i en parlem. Bé donant amor o rebent-ho és un sentiment molt important.

3.ESCENIFICO I DRAMATIZ.

-Ens mourem per classe. Agafem un peluix. Està malit i com ho volem molt ho cuidarem. Li posem el termòmetre, li donem xarop, li abriguem i li expliquem un conte perquè se senti millor.

-Veiem el vídeo de Llac dels cignes. Una història d'amor gran. És un vídeo curt, on es resumeix la història d?amor entre una princesa, convertida en cigne per un bruixot, i un príncep. L'amor de tots dos trencarà l'encanteri i convertirà la princesa en una princesa de carn i ossos. Ho fa el ballet de Moscou. Juguem a representar-lo. Aquest és l'enllaç: https://youtu.be/km3XRd3r7to

- Finalment, us recomano l'obra de teatre “El meu amic Girasol”. És feta pels nens i nenes de 5 anys i explica una gran història d'amistat. Només us heu de ficar a la secció d'obtres de teatre ia l'entrada poseu DISCRIMINACIÓ- Us agradarà.



POR

QUI VA DIR POR? LA POR.

La por és una emoció o sentiment provocat per la percepció de perill real o imaginari

1.LA MEVA CARA I EL MEU COS S'EXPRESSEN.

-Tinc por. Em tapo la cara, porto les mans a la meva boca, tiret, miro cap a totes bandes esperant que arribi alguna cosa dolenta, em poso rígid, crit. Primer és un crit petit, després més gros. M'amago. No vull sortir. Em tapo amb un llençol i espero.

-Dic les frases amb por: Qui hi és? Ets tu mare? Qui fa aquest soroll? No, no, no, no! Fora d'aquí! No vull! No m'enduguis!

2.COMENTEM:

Parlem de les coses que fan por. Busquem mitjans per vèncer-los: pintem les pors. En un dibuix de bruixa, transformam la seva aparença, com posar-hi barret de flors, pintar-li els llavis i vestir-la amb un vestit de lunars vermells. Que ja no fa tanta por! Es pot fer amb cadascuna de les pors que tinguin.

3.ESCENIFICO I DRAMATIZ.

Farem dues dinàmiques.

-Escenifiquem l'audició, Tocata i fugida en re menor de Bach. Ens imaginem l'entrada a un castell abandonat, ens colem sense permís, pugem les escales i veiem les habitacions. De sobte, sentim la presència d'alguna cosa i correm a amagar-nos (quan soni ràpid la música ens amaguem, quan és més lenta intentem escapar del castell.) Al final ho aconseguim i ens acomiadem dels seus habitants amb la mà.

L'enllaç és: https://youtu.be/MnyUHjpvIjw

-Ara som nosaltres els que fem por. Espantarem a tots, com llops, fantasmes, bruixes, lleons, etc.

-Tampoc deixeu de visitar la meva secció d'obres de teatre. Allà podreu veure com una petita estrella, que es perd a la nit, aprèn a superar les seves pors. El seu títol: “La Nit i la petita Estrella” Us encantarà! Per això. fiqueu-vos a l'apartat d'obres de teatre, poseu por, i us sortirà el títol de l'obra.

Recordeu que per qualsevol dubte el meu correu és: mteresa.moreno@educa.madrid.org


¡¡T'ODI! L'ODI.

Treballarem un sentiment, que cal aprendre a gestionar: l'odi. Aquest sentiment produeix antipatia cap a l'altre, no suportar-lo ni aguantar-lo, arribant a desitjar el seu mal. És molt negatiu si no aprenem a controlar-ho. Comencem.

1.LA MEVA CARA I COS S'EXPRESSEN.

- El meu company de classe em cau fatal. No li aguanto. Parla molt i sempre diu ximpleries, no em deixa treballar. Per això, quan hi penso o ho veig, faig cara d'enuig. D'enuig intens. Mirem malament, premem les dents i els punys. Estem tensos/es. Creuen idees dolentes pel meu cap, fins i tot, li desitjo que li passi alguna cosa dolenta.

-Diré aquestes frases. La forma de dir-les és com a l'enuig, però més intens:

Deixa'm en pau! Que te'n vagis! No em parlis! Deixa de dir-me ximpleries! No em toquis! No em donis la mà! Tu no vens! Amb tu no!

2.COMENTEM:

L'odi és un sentiment molt negatiu. És el grau més gran d'enuig que podem tenir. No és passatger com l'enuig sinó que es menti en el temps. Us mostrem situacions que mostren l'odi com a protagonista.


3.ESCENIFICO I DRAMATIZ.

Escenificaré les situacions següents:

-Em dirigeixo al meu peluix. M'imagino que és el meu company. Li parlo amb menyspreu perquè no vull jugar amb ell a la caseta.

- No rebo la invitació d´aniversari d´una companya de classe. L'odio per això. Què faries? T'enfadaries molt? La parlaries a classe? No en faràs cas, a partir d'ara? Parlar-hi m'ajuda a gestionar-ho.

-Us deixo una audició de Rimsky- Korsakov: “El vol del borinot”, on un borinot (mosca gran) em molesta contínuament i jo intento apartar-lo amb la mà. La música és molt ràpida. Us ho passareu bé, intentant treure-vos-ho del medi. És una sensació molt molesta i intensa, sense arribar a ser odi. Us deixo aquí l'enllaç:

https://youtu.be/Sciy6GZr8Po

-Aquesta setmana us proposo veure, dins de les meves obres, una obra molt bonica, “Les Tres Estrelles”, en la qual tres estrelles creen un club, on s'integraran totes les estrelles, que han estat maltractades per les estrelles roses. El final és molt bonic. Animeu-vos a veure-la. Posar la secció obres de teatre i al cercador escriure l'entrada ASSETJAMENT. Us agradarà molt l'obra.



Aquest vídeo serveix com a exemple per registrar les emocions i poder avaluar-les. També podeu tenir, per cada alumna i alumne una mostra registrada de les seves emocions i sentiments treballats, mitjançant fotos.

Share by: