SOBRE MI

SOBRE MI


Em dic M. Teresa Moreno, Maite per a les amigues i amics. Sóc professora deducació infantil i escriptora. Nascuda a Madrid el 1968. Resido a Fuenlabrada on treballo, amb gran il·lusió, fent classes als meus petitons, font d'inspiració contínua.

Des de sempre m?ha agradat escriure. Imaginar-me personatges entranyables, valents i inconformistes, que, en primera persona, ens explica les seves aventures i que es mostren amos del seu destí. Tant als meus contes com a les meves obres de teatre, mostro el món, amb els ulls de nena, un món que és meravellós per intervenir i on elles i ells són els veritables protagonistes.



Com a escriptora contes, escric llibres per a edats entre 3 i 8 anys. Els temes són variats i actuals, i amb personatges tan diferents com, una mà “ximple” que va per lliure, un gat, anomenat Moo, amo d'una granja, núvols díscoles o estrelles valents, passant per princeses independents, nenes singulars com Juan Enfados o Nuria Melodramas, monstres bons que vencen la por i contes que ens parlen del Nadal i Reis Mags, de manera molt diferent.





















Com a escriptora de teatre sóc pionera en aquest darrer gènere, per escriure obres de teatre per ser representades per tota l'aula en edats primerenques. Imagineu-vos l'obra representada per 25 nenes d'entre 3, 4, 5 i 6 anys. Bé com a personatges protagonistes o secundaris, tots tenen el seu paper. Les obres són fàcils de fer i en complexitat creixent, segons s'avanci en el procés creatiu. La seva temàtica és atractiva, plenes de valors com vèncer les pors, voler-nos com som, la discapacitat, l'assetjament, els prejudicis, la diversitat familiar, l'amistat i tot plegat

grans dosis dhumor.


Experiència de més de vint anys fent teatre amb aquestes edats. Més de 50 obres escrites, més de 30 obres representades. A la secció d'obres de teatre trobaràs tots els títols.

SOBRE EL MEU PETIT TEATRE

A través d'aquest bloc podràs accedir a nombroses obres de teatre, de manera que treballar moltes temàtiques: amistat, assetjament, discriminació, família, estacions de l'any, pors, natura i Nadal entre d'altres.
Atreveix-te a entrar en aquest món on una estrella venç la seva por a la Nit, un Gira-sol és acceptat per exclusiu jardí de roses vermelles i Tres Estrelles demostren com vèncer l'assetjament. Gaudeix amb els angelets salvant el Nadal. Coneix la senyora Hortensia i la família, la Rosa i el seu gran amic Gira-sol, que ens demostra els prejudicis que creem. Descobreix com un Sol cerca una casa a un altre lloc i una Estrella Blanca demostra com la diversitat enriqueix l'univers.

NI PALAU NI POSADA

EL TEATRE COM A DESAFIAMENT



S'encenen els llums. Es fa el silenci. Nens i nenes esperen asseguts a terra perquè l'obra comenci. Finalment s'inicia. El narrador comença la història. Una història senzilla, fàcil de comprendre i interpretar per a la classe que la fa. A penes dura quinze minuts. En acabar, felicitat a la cara dels nens i nenes que la realitzen i grans aplaudiments del públic. Un cop sols, comentem la nostra actuació a l'assemblea. Veiem les errades, comentem la interpretació dels personatges, donem orientacions per a un millor desenvolupament de l'obra en un futur. En acabar l'assemblea sorgeix una darrera pregunta, seny quan fem la propera? I Això em fa reflexionar. La idea d'incloure el teatre a la meva aula va ser fruit de l'atzar. Volia completar un taller de literatura infantil amb un gènere que amb prou feines toquem a classe que és el teatre. La manca d'obres adreçades a aquestes edats em va fer prendre una decisió. Jo mateixa escriuria l'obra, adaptant-me a les característiques dels nens i nenes que tenia. Així accedien a un gènere literari poc representat. Sense experiència prèvia, vaig investigar sobre el terreny, vaig agafar l'esquema base d'una obra de teatre per a nens i vaig crear la meva pròpia. Hi tenien un paper. Encara ho recordo, va ser la “Història de la petita llavor”. Vaig anar anotant els detalls del desenvolupament de l'obra i com els nens i nenes l'anaven fent seva. D'aquests ja fa anys. I ja no he parat mai de fer teatre. Ara la classe que tinc és de cinc anys. Estan amb mi des dels tres anys i és la cinquena obra de teatre que preparo amb ells. Ja tenen experiència al teatre. Es nota la soltesa i la confiança en les seues possibilitats. I tot això sense imposicions i ni cap obligació. Tots els nens i nenes han agafat el personatge que més els ha agradat i amb qui millor se senten interpretant. I, a més, a través d'aquestes interpretacions que els fan tan feliços, aprenen

Sí, a través del teatre, he aconseguit que els nens i nenes de la meva classe es coneguin millor així mateixos, comprenguin millor com se sent i perquè se senten així, així com expressar millor tot el món interior i l'entorn que l'envolta.

Jo aposto pel teatre per les raons a què he al·ludit anteriorment. Els nens i les nenes han d'aprendre a utilitzar tots els mitjans d'expressió al seu abast, entre ells, el teatre. Han d'aprendre a conèixer-lo, a expressar-se a través d'ell, com passa amb la plàstica o la música. I sempre des de la base, perquè quan arriben a primària, aquesta experiència teatral sigui present en futures obres, perquè el teatre es converteixi, per què no? En una activitat extraescolar també tan important com la música o el futbol a les seves vides.

Recollit com un mitjà d'expressió més a desenvolupar al currículum, apareix reflectit en els objectius i continguts. De la seva presència al currículum i les seves virtualitats formatives ens ocupem al següent apartat.






VALOR AFEGIT


La importància del teatre per a l'educació infantil ja queda reflectida des dels objectius generals, en la proposta pedagògica. Englobat dins l'àrea de llenguatges com un llenguatge més a desenvolupar i referit a ell com a dramatització infantil, se l'inclou dins dels objectius generals i en els continguts que cal treballar. Es tracta doncs d'ensenyar als nens i nenes a servir-se del teatre com un mitjà més de

expressió i aprofitar així les seues virtualitats formatives per a un desenvolupament ple.

Atreveix-te a introduir-lo a la teva aula.



Share by: